“Vérian Thuyskamer, voel je thuis in Apeldoorn Zuidwest”
Donderdag 12 mei vond de officiële opening van onze nieuwe wijklocatie “Vérian Thuyskamer” plaats. In de Thuyskamer biedt Vérian op een laagdrempelige manier zorg, in een huiselijke sfeer dat voelt als thuis. We starten met het leveren van oncologische zorg in onze eerste Thuyskamer (gelegen in Apeldoorn Zuidwest).
De zorg in Nederland is continu in beweging. We zien de waarden en behoeften aan zorg bij onze cliënten veranderen, er vindt een groei plaats in het aantal (complexe) zorgvragen en we hebben te maken met een toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Vérian kijkt continu hoe we cliënten op de juiste manier kunnen blijven ondersteunen. Een van de ontwikkelingen binnen Vérian is dat we de komende jaren naast zorg bij cliënten thuis ook op steeds meer plekken zorg in de wijk (dichtbij huis) aanbieden, in een huiselijke sfeer dat voelt als thuis. Wij werken hiervoor samen met ziekenhuizen, huisartsen, gemeenten en andere zorg- en welzijnsorganisaties in de regio.
Laura Berends, Coördinator Zorginnovatie vertelt: “Vorig jaar zijn we al gestart met het verplaatsen van zorg van het ziekenhuis naar een wijklocatie, denk aan verschillende chemotherapiebehandelingen en sinds kort bepaalde immunotherapie behandelingen (zie dit nieuwsbericht). De komende tijd zal worden gekeken welke zorg vanuit het ziekenhuis en vanuit de thuiszorg ook kan worden verplaatst naar onze Thuyskamer. Met het realiseren van Thuyskamers kunnen we de juiste zorg, op de juiste plek door de juiste professionals blijven bieden”.
Met het aanbieden van verschillende vormen van zorg op een herkenbare locatie in de wijk heeft de cliënt meer eigen regie. Ze kunnen zelf bij deze locatie binnenlopen en op afspraak op een laagdrempelige manier zorg, ondersteuning en/of advies en voorlichting ontvangen. Laura licht toe: “In de Thuyskamer vinden wij het belangrijk cliënten op hun gemak te stellen en zo veel mogelijk het thuisgevoel te laten ervaren. Onze Thuyskamer heeft een ontspannen huiselijke sfeer, waar cliënten en naasten ook een kopje koffie kunnen drinken als ze bijvoorbeeld even moeten wachten of nadat ze zijn geholpen. Die vertrouwde sfeer, de tijd die we voor cliënten nemen en de goede bereikbaarheid wordt als zeer prettig ervaren door cliënten en hun naasten.”